Ajatuksia alkutaipaleelta (#OISPASIPSIÄ)

Ajatuksia alkutaipaleelta (#OISPASIPSIÄ)

”On kulunut muutama kuukausi siitä, kun aloitimme Miian PT -valmennuksessa. Alkumatkaan on mahtunut monenlaisia tunteita ja tilanteita. Päällimmäisenä on kuitenkin ollut hyvän olon tunne ja luottamus Miian tukeen eri tilanteissa. Alussa suurin muutos tapahtui varmastikin ruokavaliossa. Jääkaapista hus pois kaikki vanhat roskat ja tilalle terveellistä, hyvää ruokaa. Mikroruuat ja einekset vaihtuivat kasviksiin ja lihaan, pastaan ja riisiin. Suklaan ja sipsien tilalle valitaan hedelmiä ja marjoja rahkan tai luonnonlogurtin kanssa. Entisen päivittäisen herkuttelun sijaan herkkupäivä on kerran viikossa. Tällöin on lupa syödä mitä mieli tekee! Positiivinen yllätys onkin ollut siinä, ettei enää tee samalla tavalla mieli makeita tai rasvaisia herkkuja, niin kuin ennen. Miia myös ohjasi meille mielikuvaharjoituksia, joilla selättää makeannälkä tai muu vaikea tilanne.

Ruokavalion muutoksen lisäksi säännölliseen päivärytmiin lisättiin tietenkin myös liikunta. Aloitimme käymällä kuntosalilla kaksi kertaa viikossa Miian tekemän ohjelman mukaan. Tämän lisäksi olemme liikkuneet monipuolisesti mm. pyöräillen, lenkkeillen ja pelaamalla naisporukassa sählyä. Aluksi treeni tuotti molemmille lihaskipuja, mutta harjoittelua oli tärkeä jatkaa. Avuksi Miia neuvoi ja ohjasi kehonhuoltoharjoituksia, jotka ovat yhtä tärkeitä kuin treenikin. Ajan kuluessa lihaskivut vähenivät ja treenit tuottivat tulosta.

Tiia

Ruokavalion muutos onnistui yllättävän hyvin. Pikkuhiljaa luovuin vanhoista tavoista ja opettelin tilalle uusia, terveellisempiä tapoja. Aamupalan opettelu on ollut ehkä haastavinta, ja edelleen se meinaa vain olla semmoinen rutiini, mikä on pakko suorittaa. Aamulla kun vain ei ole yleensä nälkä. Olen huomannut myös, että liikunnan lisäämisen myötä syön isompia annoksia kuin ennen. Aluksi se hieman kauhistutti ja oli vaikea tottua siihen, että terveellistä ruokaa voi syödä enemmän. Välillä tietenkin tuli myös ”repsahduksia” vanhoihin tapoihin, minkä jälkeen oli vaikea hyväksyä sitä ja ”palata takaisin ruotuun”. Mutta opin, että repsahdus oli ja meni, eikä maailma kaatunutkaan siihen. Olen tullut armollisemmaksi itselle. Ei tämän tarvitse loppua suklaapatukkaan, vaan olen oppinut satunnaisen herkuttelunkin kuuluvan normaaliin elämään.

Liikunnan lisääminen tapahtui pikku hiljaa. Ehkä siksi nämä muutokset tuntuivat helpommilta, kuin mitä olin odottanut, koska tein kuten Miia neuvoi. Ei kaikkea heti kerralla uusiksi, vaan vähän kerrallaan, pienin askelin. Kuntosaliharjoittelu tuli minulle ihan uutena lajina, ja olen tykännyt siitä kovasti. Salitreenit sählyn ja lenkkeilyn lisäksi tuottivat tuloksia aika nopeastikin. Liikkuvuus parani, olo keveni, mieli on virkeä ja vanhat vaatteetkin mahtuvat taas päälle. Liikunnasta voi taas nauttia kun oikeasti jaksaa, ilman että heti tarvitsee haukkoa henkeä kuin kala kuivalla maalla! Olo on energisempi, ja itseään uskaltaa taas katsoa silmiin peilistä. Paljon on toki vielä tekemistä, mutta tästä on hyvä jatkaa. Ja minä aion jatkaa!

Jaana

Alussa olin yllättynyt, kuinka helppoa olikaan muuttaa ruokavaliota ja lisätä liikuntaa. Huomasin kuitenkin melko pian, että motivaatiota sai välillä huudella isoonkin ääneen, mihin lie livahti?!? Oli erittäin tärkeää, että olimme valinneet PT-valmennuksen, koska ilman Miian tukea ja tsemppiä olisin todennäköisesti luovuttanut vaikeina hetkinä.

Ai mikä oli vaikeaa? Tässä iässä (!) liikunnan lisääminen toi kaikenlaisia vaivoja ja kolotuksia. Milloin polvi oli kipeä, milloin selkä ja kylki. Pikkulepo ja sopivasti kehonhuoltoa, ja vaivat helpottivat. Välillä oli haastavia hetkiä, kun olisi ollut kova halu ja motivaatio treenata, eikä kroppa antanutkaan tehdä sitä. Tällöinkin sain tukea Miian ”olkapäästä”. Noina hetkinä hän muistutti, että tämä on vain yksi vaihe joka menee ohi. Tärkeää oli pysyä ruokavaliossa, kun liikunta oli tauolla.

Kesälomareissulla sovittiin Tiian kanssa, että nyt voidaan vähän höllätä. Huomasimme kuitenkin pian, että myös reissussa kaipasi liikuntaa ja terveellistä ruokaa. Toki vähän chillailtiinkin! Oli kuitenkin mahtava huomata, että heti arkena pääsimme takaisin rytmiin ja sitä oikeastaan kaipasikin!

Tuloksia? No onhan niitä. Vointi on paljon energisempi ja virkeämpi. Yöunen laatu on hyvää ja uni tulee helposti. Vatsa voi hyvin, närästystä ei enää ole ollenkaan! Yhtään kivuliasta sappikohtausta ei ole ollut. Verenpaine on laskenut, olen jo puolittanut verenpainelääkkeen. Ja paino on pudonnut niin, että joudun kohta uusimaan vaatekaapin! Kun tuloksia tulee, motivaatio jatkaa hyvin alkanutta elämäntapamuutosta vain kasvaa.

Jatketaan innolla eteenpäin ja muistetaan miksi aloitimme!”

Lue tästä Jaana ja Tiian aiempi blogikirjoitus


Jaana ja Tiia halusivat jakaa ajatuksiaan PT -valmennuksesta blogissa. He olivat miettineet ennen valmennukseen tuloa, että kirjoittaisivat jopa omaa blogia ajatuksistaan elämäntapamuutosprosessista. Tarjosin mahdollisuutta kertoa ajatuksia OTTEEN blogissa ja he vastasivat myöntävästi. Mahtava tarina! Itselleni valmentajana on tärkeää, että asiakas huomaa muutoksia terveydessään ja arjessa jaksamisessa. Ne ovat mahtavia palkintoja itsensä hyväksi tehdystä työstä!